הסכם שותפות

במקרים רבים ניצול הזדמנויות עסקיות מחייב חבירה לאנשים נוספים. במצב כזה, אחד המבנים המשפטיים האפשריים לפעילות עסקית משותפות הוא שותפות. כל שותפות, גם כשמדובר על כזו שמאגדת חברים טובים מאוד או אנשים שרואים באופן דומה את המציאות העסקית, מחייבת הסכם שותפות מפורט. המלצה נוספת היא להפקיד את עריכת ההסכם בידי עורך דין מנוסה. לעו"ד אבי ריבקין ותק של 25 שנות פעילות בתחום המסחרי, לרבות עריכת הסכמי שותפות רבים.

הסעיפים המרכזיים של הסכם שותפות

* סוג השותפות – אופציה אחת היא שותפות כללית, כלומר כזו שבה כל השותפים מחלקים ביניהם את האחריות באופן שוויוני לחלוטין, ובמקביל לכל שותף זכות לקבל החלטות וגם להתחייב בשמו של העסק. אופציה נוספת היא הסכם שותפות מוגבלת, כלומר כזו שבה חלק מהשותפים מנהלים את העסק ולכן אחראים לגבי ההתחייבויות שלו, ובמקביל יש שותפים מוגבלים שלא מעורבים בניהול ולא חשופים לכל הסיכונים.

* תחומי אחריות – הסכמי שותפים טובים כוללים הגדרה ברורה של תחומי האחריות של כל אחד מהשותפים, כדי למנוע אי הבנות וקונפליקטים עתידיים.

* אופן חלוקת הרווחים – גם את העקרונות שלפיהם יחולקו הרווחים של העסק חשוב לקבוע מראש, כולל התייחסות לתרחישים עתידיים, וזאת על-מנת למנוע סכסוכים בין השותפים סביב סוגיה רגישה זו.

* פירוק – אמנם הקמת שותפות היא פעולה שמבוססת על אופטימיות, אבל חשוב להיות גם ריאליים. בהתאם כדאי מאוד לכלול בהסכם התייחסות מפורטת לנושא ההיפרדות, כך שאם ייווצר צורך בכך, אפשר יהיה לפרק את השותפות בקלות ובמהירות. כמו כן כדאי שהסכם השותפות יגדיר מה מותר לכל שותף לאחר סיום השותפות על-מנת למנוע תחרות או ניצול לרעה של סודות מסחריים.

תשומת לב מלאה לכל פרט וניסוחים מוקפדים במיוחד

הסכם שותפות איכותי הוא הסכם שבו מוקדשת מקסימום תשומת לב לכל פרט, על-מנת למנוע חילוקי דעות או פרשנויות סותרות בהמשך הדרך. לשם כך נדרשים גם ניסוחים מוקפדים וחד משמעיים. עו"ד אבי ריבקין הוא מומחה למשפט מסחרי עם ניסיון של שניים וחצי עשורים במתן מגוון רחב של שירותים משפטיים, לרבות עריכת הסכמי שותפות מדויקים ומועילים.

הסכם מייסדים

הדרך להפוך רעיון טוב לעסק ולחברה, כרוכה, בחלק גדול מהמקרים, בצורך לעגן את ההסכמות בין השותפים המייסדים – היזמים, על-מנת להסדיר ולהגדיר את תפקידו, זכויותיו והתחייבויותיו של כל אחד מהיזמים.

כבר בשלב הראשון, עוד לפני שהרעיון קורם עור וגידים, היזמים נדרשים להקדיש זמן ומחשבה לתיאום ציפיות לקראת השלבים הבאים. בשלב זה נדרשת שקיפות מלאה, על-מנת לא להשאיר קצוות פתוחים, שעלולים בהמשך הדרך להתפתח למחלוקות ולסכסוכים, אשר יעמידו בסיכון את העסק המשותף.

ההמלצה הנכונה והטובה היא לערוך הסכם מייסדים, שיעגן בכתב את כל ההסכמות.

עו"ד אבי ריבקין, שהינו בעל ניסיון ארוך שנים בתחום, מסייע בעריכת הסכמים מסוג זה, באמצעות שירות מקיף, שכולל גם ייעוץ והכוונה על-מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר האפשרית.

דגשים חשובים לגבי הסכם מייסדים

* לא חובה אבל מומלץ – במסגרת הקמת חברה בע"מ, המייסדים מחויבים להגיש לרשם החברות תקנון חברה. אין חובה לערוך גם הסכם מייסדים, אבל היתרונות המשמעותיים שלו הופכים אותו לכזה שמומלץ בחום להכין ואפילו לכמעט חובה.

* זכות סירוב ראשונית – סעיף שנכון לשקול את קיומו בכל הסכמי המייסדים. מהות סעיף זה היא שאם אחד מבעלי החברה מבקש לפרוש ממנה, עליו להציע את המניות שלו למכירה קודם כל למייסדים האחרים, על-מנת לצמצם את האפשרות של הכנסת גורם חיצוני, שעלול לפגוע בהתפתחות העסק.

* מנגנון הגנה מפני דילול – עוד לפני הקמתה של החברה רצוי להקדיש תשומת לב לסוגיית דילול המניות, ובפרט ליצור מנגנון הגנה אם המייסדים מעוניינים בכך.

* רוב מיוחד – עוד סוגיה שעורך דין אחראי מסייע למצוא לה תשובות רלוונטיות עבור המייסדים היא האם יהיו החלטות שיחייבו רוב מיוחד, ואם כן, מה תהיינה ההחלטות הללו ומה יהיה אותו רוב מיוחד.

* בוררות מוסכמת – בהסכם ניתן גם לקבוע שבמקרה של קונפליקט בין המייסדים, חילוקי הדעות יועברו להכרעת בורר מוסכם. עוד מנגנון ליישוב סכסוכים שעשוי להיות רלוונטי הוא BMBY.

לשאול את השאלות הנכונות, למצוא את התשובות המדויקות

כשנעזרים בעורך דין מנוסה לצורך הכנת הסכם מייסדים, השירות הוא לא רק טכני אלא גם מהותי. עורך הדין מסייע למייסדי החברה לשאול את השאלות הנכונות לגבי אופן ההתנהלות המבוקש מבחינתם, וגם למצוא את התשובות המדויקות. כל אלה מתורגמים להסכם בעל תוקף משפטי שיהווה רשת ביטחון במקרה של חילוקי דעות ובשלל תרחישים אפשריים. עו"ד אבי ריבקין אמון על עריכת הסכמים מנוסחים בקפידה ובאופן חד וברור, ועל מתן שירות זה מתוך אכפתיות אמיתית ומחויבות מלאה לכל מי שמקים או מקימה חברה.

הסכם שותפים

התפתחות דיני התאגידים, במהלך המאה ה-19, אפשרה לאנשים לפעול יחד, תחת מסגרת תאגידית סדורה, ולייצר, באמצעות היתרונות היחסיים של כל אחד, לייצר שלם העולה על סך חלקיו.  

מצד אחד, שיתוף פעולה עם עוד אנשים מאפשר להשיג מטרות רבות שלבד יהיה קושי להגיע אליהן. אך מצד שני, כל שותפות חושפת אתכם לסיכונים שונים ובהכרח כרוכה בוויתור על החופש המוחלט, שהוא נחלתו של "פרש בודד", שאינו תלוי באחרים.

הדרך הנכונה למקסם את יתרונות הקונספט ולמזער את השפעת החסרונות היא לערוך הסכם שותפים מקיף ומדויק. זהו אחד מתחומי המומחיות של עו"ד אבי ריבקין, לאחר למעלה מ-25 שנות פעילות בתחום המסחרי.

שאלות שכדאי לענות עליהן לפני עריכת הסכם שותפים

* מהם הערכים שמנחים אתכם? – אמנם הסכמים בין שותפים הם בעיקרם טכניים, אבל כדאי לכלול בהסכם גם את החזון של העסק מפני שממנו נגזרות החלטות רבות.

* מהן החוזקות של כל אחד מהשותפים? – תשובה מפורטת ומלאה לשאלה זו מסייעת בהגדרת תחומי האחריות ובקביעת אופן חלוקת התפקידים בעסק, פרטים שחשוב מאוד שייכללו בהסכם באופן ברור.

* איך נכון לפתור חילוקי דעות? – הסכם שותפים כולל גם מנגנונים לפתרון קונפליקטים שעשויים להיווצר לאורך הדרך העסקית המשותפת.

* האם יתווספו בעתיד שותפים נוספים? – שאלה שמן הסתם אין לה תשובה חד משמעית בשלב הנוכחי, אבל כן כדאי לתת על כך את הדעת ולכלול סעיף רלוונטי בהסכם על-מנת למנוע סכסוכים עתידיים.

* מה יקרה כשאין מנוס מפירוק השותפות, ומה יקרה ביום שאחרי הפרידה? – כשרק יוצאים לדרך משותפת, מן הסתם לא קל לחשוב על תרחיש פרידה ופירוק השותפות. יחד עם זאת אסור להתעלם מהמציאות, ולכן כדאי מאוד לכלול בהסכם השותפות התייחסות מקיפה גם לאופן הפירוק במידת הצורך וכן להגבלות שיחולו על השותפים לאחר מכן (למשל, מניעת תחרות).

הסכם מותאם אליכם באופן מושלם

מאפיין חשוב נוסף של הסכם שותפים – מעבר לכך שהוא מספק מענה מדויק לכל השאלות הנ"ל, ואחרות – הוא התאמה מושלמת אליכם. רק הסכם שנוסח עבורכם, בהתאם להעדפות הספציפיות שלכם ולדגשים הייחודיים של השותפות, יכול להוות בסיס לפעילות עסקית משותפת מיטבית בכל תרחיש ולאורך כל הדרך. עו"ד אבי ריבקין אמון על עריכת הסכמי שותפים מותאמים לשותפות, וכן מדויקים מאוד. עוד דגש הוא ניסוחים ברורים שלא משאירים מקום לאי הבנות או פרשנות, כך שכל סעיף ימלא את ייעודו בוודאות. השירות ניתן בזמינות גבוהה ומתוך מחויבות אמיתית לספק מקסימום תועלת.

חוזה שותפות עסקית

שותפות עסקית היא קונספט עם פוטנציאל גבוה מאוד: הנובע מעצם היכולת למקסם שילוב של יכולות, חוזקות, כוחות ומשאבים, שלא בהכרח קיימים אצל אדם אחד, ולאגד אותם לכלל פעילות משותפת, שעשויה להוביל להצלחה מסחררת.

באותה מידה שותפות עסקית עלולה להוביל גם למפח נפש של ממש, עקב קונפליקטים בין השותפים הנובעים לעיתים מפערים בין החזון למציאות, בין הציפיות ליישומן. כשמדובר על חברים או בני משפחה שבוחרים לפעול ביחד המשבר העסקי עלול להפוך גם לקרע אישי / משפחתי, ולהרבות עוד יותר את עגמת הנפש.

חוזה שותפות עסקית הוא מנגנון הגנה יעיל, המאפשר לצמצם את הסיכונים, ובסיס איתן למיצוי הפוטנציאל. עו"ד אבי ריבקין אמון על עריכת חוזים מסוג זה, לאחר למעלה מ-25 שנות פעילות כעורך דין מומחה למשפט מסחרי ולדיני חוזים.

למה אסור לוותר על חוזה שותפות עסקית?

* כי אופטימיות היא לא תוכנית עסקית – כשיוצאים לדרך משותפת, מפלס האופטימיות גבוה. פערים בין השותפים העסקיים לרוב מקבלים משקל נמוך יחסית, ולכל הצדדים יש אינטרס להבליט את המכנה המשותף. בהמשך, הפערים עשויים בכל זאת להשפיע על ההתנהלות ועל קבלת ההחלטות, ולכן חשוב שיהיה חוזה מסודר.

* כי עולם העסקים הוא עולם דינמי מאוד – ולכן, למשל, גם אם לפני הקמת השותפות אתם משוכנעים שלא תכניסו משקיע נוסף, ייתכן שכן ייווצר בכך צורך. חוזה מפורט יכלול התייחסות גם לסוגיה הזו, כך שתוכלו לדעת מראש מה יקרה בכל תרחיש.

* כי ניהול נכון נשען על שקיפות והגדרות ברורות – אחד המכשולים העיקריים בפני עסקים שמוקמים על-ידי שותפים הוא חוסר בהירות: מהם תחומי האחריות של כל שותף, מהו היקף ההשקעה הדרוש (לא רק בכסף אלא גם בזמן), ועוד. חוזה שותפות עסקית שנחתם עוד בטרם היציאה לדרך מייצר את השקיפות ההכרחית, כך שכל אחד מהשותפים יודע בדיוק למה הוא מחויב וגם מהן זכויותיו.

תשומת לב מלאה לכל פרט

על-מנת לערוך חוזה שותפות עסקית שימלא את ייעודו, ויעניק לכם שקט נפשי אמיתי, נדרשת תשומת לב מלאה לכל פרט ופרט. לעו"ד אבי ריבקין ותק רב בתחום, וכמו כן יכולות קשב גבוהות שמסייעות לו למפות במדויק את האינטרסים החיוניים לכל אחד מהשותפים וכך לגבש חוזה מיטבי. ניסוחים מדויקים וברורים שמונעים אי הבנות עתידיות משלימים חוזה שתוכלו לסמוך עליו ולפעול על-פיו לטווח ארוך מאוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

עורך דין פירוק חברות
עורך דין פירוק חברות

כשחברה אינה פעילה יותר, ההמלצה היא לסגור אותה על-מנת שלא להידרש לשלם את האגרה השנתית. הליך של "פירוק מרצון" הוא הליך פשוט ומהיר באמצעות עורך

קרא עוד >>
הסכם פשרה
הסכם פשרה

הסכם פשרה הוא דרך פרקטית לסיים סכסוכים בכל וסכסוכים עסקיים בפרט. בהסכם פשרה יהיה, בדרך כלל, מימד של "וויתור", אך מאידך – ניתן להפיק ממנו

קרא עוד >>
תביעות יצוגיות
תביעות יצוגיות

תביעות ייצוגיות מוגשות על-ידי אדם יחיד ("תובע מייצג"), אשר מאחוריו ניצבת קבוצה שלמה, אשר כל אחד מחבריה נפגע אף הוא, באופן דומה, מהגורם הנתבע. השלב

קרא עוד >>